W lutym przedstawiamy całkiem nowego producenta węgierskiego w portfolio Rafa-wino! Winiarnia Vida Családi Borbirtok reprezentuje Szekszárd, jeden z dwóch kluczowych dla czerwonego wina madziarskiego regionów na dalekim południu kraju. Założył ją Péter Vida na początku lat 90-tych, choć w winnicach pracuje całe życie. Mimo niewielkiej produkcji, obecnie z około 20 hektarów winnic, winiarnia cieszy się dużym uznaniem na Węgrzech (Péter Vida Winiarz Roku 2011!) i za granicą. Eksportuje swoje wina do USA, Wielkiej Brytanii, Japonii, Hong Kongu, Tajwanu, Francji, Belgii, Czech, a od niedawna także do Polski. Filozofię producenta przedstawia dla nas Péter Vida Junior.

MISJA

„Naszym głównym celem jest popularyzacja doskonałego terroir, jakie mamy na lessowych wzgórzach wokół Szekszárdu. Chcemy pokazać światu, że  Szekszárd to wina eleganckie i przyjazne. Zwłaszcza wtedy, gdy chodzi o bikavéra, kadarkę i kékfrankos. Dla tej wspaniałej trójki wybraliśmy specjalne butelki w burgundzkim kształcie, z tłoczonym na szkle herbem i napisem Szekszárd.”

WINA

„Nie sądzę, że taki nieduży, rodzinny producent jak my powinien mieć rozbudowane portfolio. Teraz to tylko dziewięć, a w przyszłości może nawet mniej etykiet. Układają się one w trzy kategorie:

1. Seria baśniowych etykiet (Ölelés Merlot i kupaże Bűvölet oraz Tündértánc)  – to nasze podstawowe wina, codzienne, przystępne, ale mogące oczarować. Ich zalety to dobra relacja jakość/cena i elegancka równowaga.

2. Najważniejsza dla nas kategoria jakościowych win typowych dla Szekszárdu (Hidaspetre Kékfrankos, Bonsai Kadarka, Bikavér), gdzie specjalna butelka podkreśla unikalny charakter naszych ukochanych szczepów: kadarki i  kékfrankos.

3. Nasze najlepsze wina (Lösz, La Vida) – to dwa kupaże produkowane tylko w najlepszych rocznikach.”

HISTORIA (ZMIAN)

„Kiedy mój ojciec został wyróżniony prestiżowym tytułem Winiarza Roku na Węgrzech w 2011 roku uznał, że to czas na zmiany. Nowa strategia, nowe nasadzenia w winnicach, nowy image, czyli zmiana etykiet. Każde wino ma coś do przekazania, ma swoją historię, którą ma pokazać etykieta. Etykieta z duszą. A ten poziom artyzmu znaleźliśmy w rysunkach międzynarodowej sławy projektanta, Xaviera Basa. Miałem poczucie, że to jest właściwy człowiek dla ekspresji naszych win. Xavier nas odwiedził, poznał naszą rodzinę, produkowane przez nas wina i uprawiane przez nas winnice. Pracował nad projektami w Barcelonie dosyć długo, ale efekt jest znakomity. Wina także swoim wyglądem ukazują ducha regionu Szekszárd i to co jest dla nas ważne.”